Kutsal Kitap ın Eşsizliği
- Bu konu 1 izleyen ve 57 yanıt içeriyor.
-
YazarYazılar
-
10. Ocak 2007: 9:23 #28031AnonimPasifAyni zamanda arkeolojinin, bütün “radikal elestirilerin” yanlisligini kanitlamadiginida unutmamak gerekir. Bu tenkitçiler, bazi önceden varsayimlari yüzünden olaylara objektifbir açidan bakamamaktadirlar. Burrows, bu konuda gayet açiktir: “Arkeolojik kesiflerin,tenkitçilerin bütün teorilerini çürüttügünü söylemek dogru bir yaklasim olmaz. Modernbilimsel tenkitçiligin temel tutumlarinin ve metodla rinin yanlisliginin ispatlandigini iddiaetmek, daha büyük bir yanilgi olacaktir.” (Burrows, WMTS, 292)Ancak, bu bölümde göreceginiz gibi arkeoloji, radikal elestirilerin vardigi yargilarinçogunun geçersiz oldugunu ortaya koymustur ve tartismasiz dogru olduguna inanilan “yoguntenkitçiligin kesin sonuçlarinin” ne kadar kesin oldugu sorusunun ortaya çikmasina sebepolmustur. Bu yüzden, arkeoloji ile yapilan çalismalarda sadece gerçekleri aramak degil, aynizamanda , gerçekleri sunan kisilerin varsayimlarini gözden geçirmek çok önemlidir.Örnegin, Albright, radikal tenkitçiler tarafindan sorgulanan ve Süleyman’in büyüksaltanati ile ilgili olarak bulunan bir delil hakkinda su yorumu yapmistir: “Bir kez daha,geçmis yarim yüzyil hakkinda yapilan radikal elestirilerin sundugu fikirlerin büyük birsekilde düzeltilmesi gerektigini gördük” (Albright, NLEHPC, 22)Bazi kisiler, dogaüstücülerin ve dogaüstücülüge karsi çikanlarin, arkeoloji üzerindeasla uzlasamayacaklarini, çünkü bu gruplarin, tamamen zit gruplarda olduklari gibi birtemelsiz iddiayi ortaya atmislardir. Bu iddia bize, arkeolojik bulgularin, kendi kisiselgörüsümüze göre yorumlayabilecegimiz fikrini vermektedir.Joseph Free, “Arkeoloji ve Yogun Tenkitçilik” isimli eserinde bu iddiaya gayet iknaedici bir sekilde karsilik vermektedir:________________________________________________________10. Ocak 2007: 9:24 #28032AnonimPasif4B. Arkeolojiye Karsi Kisa Bir Sürede Artan Ilginin Temel Nedenleri
__________________
10. Ocak 2007: 9:25 #28033AnonimPasif1C. Sodom ve Gomorrahisimli yayinda
“Kutsal Kitap, Kral Süleyman’in Zenginligini Abartiyor mu?” baslikli bir makalede sunlaryazilmistir; “Kutsa l Kitap metinlerini okuyan ve onun güvenilirligi hakkinda sübjektif birkaniya varmak isteyenler -dogal olarak- Süleyman’in hazinesi ile ilgili ifadeleri salt abartiolarak algilarlar. Kutsal Kitap’in, Kral Süleyman’in hazinesindeki altinin miktari ile verdigibilgi, hem inanilmazdir hem de hayal bile edilemeyecek kadar fazladir.Kutsal Kitap’taki Kral Süleyman’in altinlari ile ilgili verilmis olan bilginingeçerliligini daha ispat etmedik, ancak Kutsal Kitap metinlerini, diger antik metinlerle vearkeolojik kesifler ile kiyasladigimiz ve bu konuda arastirmalara devam ettigimiz zaman,Kutsal Kitap metinlerinin, hem altinin kullanimi hem de altinin miktari konularinda, içindebulundugu çagin uygulamalari ile tamamen bir uyum içinde oldugunu görürüz. Bu, her nekadar bize bu konudaki Kutsal Kitap metinlerinin dogrulugunu ispatlamasa da, bu miktarlarinmakul oldugunu gösterir.” (Millard, DBEKSW, 20)10. Ocak 2007: 9:26 #28034AnonimPasif6B. Eski Antlasma Bilgilerinin Belgeler ile Kanitlanmasi1C. Eski Antlasma Tarihinin GüvenilirligiKutsal Kitap, arkeolojik delillerle tekrar tekrar desteklenmektedir. Aslinda kaziçalismalarinin tü mü uzmanlarin, Kutsal Kitap’in, tarihsel metinlerin toplamasiolduguna duyduklari itibari arttirmistir.– MILLAR BURROWS10. Ocak 2007: 9:26 #28035AnonimPasif2C. YaratilisBu yüzyilda gerçeklesen en önemli arkeolojik kesiflerin bir tanesi de, Ebla’nin kesfidir.Roma Üniversitesinde arkeolog olan Profesör Paolo Matthiae, 1964 senesinde o zamanlarneresi oldugu bilinmeyen bir sehrin sistemli kazilarina baslamistir. Matthiae’nin azmi veöngörüsü sayesinde, 1974 ve 1975 seneleri içerisinde büyük bir kraliyet sarayi ortayaçikarilmistir. Bu sarayin içerisinden on bes bin tablet ve parçalar halinde metinler elegeçirilmistir. Kitabe okuma uzmani olan Giovanni Pettinato, kesiflerin antik metinözelliklerini tespit edebilmek için Matthiae ile beraber çalismistir. Günümüze gelindiginde butabletlerin çok azinin tercüme edilebilindigi görülmektedir. Bu gün kesin olarak bilinen birsey varsa , o da bu antik kazi alaninin, Yakin Dogu’yu yönetmis büyük bir imparatorlugunbaskenti olan, bir zamanlarin önemli kenti Ebla oldugudur. Ebla’nin konumu, KuzeySuriye’deki günümüzde var olan Aleppo sehrinin civaridir.Ebla’daki uygarligin zirve noktasi, M.Ö. üçüncü milenyumun içinde olmustur (atalardönemi ile ayni dönem). Her ne kadar Ebla metinlerinin tercüme edilen kisimlari, KutsalKitap karakterlerinden ya da olaylarindan bahsetmemis olsa da (bu konudaki tartismalardevam etmektedir, kesin bir karara varilamamistir), Kutsal Yazilar’la kiyaslamayapabilmemiz için bizlere faydali olan olaylarin arka plânlari ve yer isimleri ile ilgili hatirisayilir miktarda bilgi sunmuslardir. Her ne kadar bu kesfin en etkileyici özelligi, Suriyetarihinin aydinlanmasi için yaptigi katki olsa da, aslinda Ebla’nin Kutsal Kitapçalismalarindaki etkisi muhtesem olmustur. Su ana kadar buz daginin sadece tepesi ortayaçikarilmistir. Tüm delillerin ortaya çikmasi biraz daha zaman alacaktir, buna ragmen KutsalYazilar’a destek olan kesifler asagida siralanmistir.10. Ocak 2007: 9:29 #28036AnonimPasif1E. Kutsal Kitap’taki Yerlesim Birimleri” olarak siniflandirilan Ibranice
kelimelerin (özellikle siir dalinda) aslinda, erken Bati-Sami dillerinde yaygin bir sekildekullanilan kelimeler olduklarini ve ileriki dönemlerde, Ibranicede ender kullanilirken,Aramicede daha fazla kullanildiklarini görmekteyiz. (Kitchen, BIW, 51)10. Ocak 2007: 9:30 #28037AnonimPasif3C. Nuh TufaniIbrahim’in soyunun tamamen tarihsel olarak dogru oldugunu bilmekteyiz. Ancak, buradakullanilan isimlerin birey ismi mi ya da sehir ismi mi oldugu konusunda; antik sehirlerinkurucularin ismi ile anildiginin bilinmesine ragmen, gene de bazi soru isaretleri mevcuttur.Ibrahim hakkinda kesin olan bir sey varsa o da , tarihte böyle bir sahsiyetin var oldugudur.Burrows’tan da okudugumuz gibi: “Elimizdeki tüm bulgular , böyle bir sahsiyetin tarihte varoldugudur. Yukarida belirtildigi gibi, ismi birçok arkeolojik kaynaklarda geçmese de,Babilonya’da, tam olarak Kutsal Kitap’ta belirtilen dönemde ismi geçmektedir.” (Burrows,WMTS, 258, 259)Ibrahim’in yasadigi dönemin M.Ö. on dördüncü ya da on besinci yüzyillar oldugunukabul ettirme konusunda geçmiste bazi çabalar olmustur ki, bu iddia edilen zaman, onunyasadigi dönemden çok daha sonradir. Ancak, Albright’inda gösterdigi gibi, bahsetmisoldugumuz bulgular ve diger deliller sayesinde elimizde, “nedensiz yere uzayip gelmis olanbu geleneksel iddiaya karsi verilen yer ve kisi isimlerinin, tarihsel olarak dogrulugunuispatlayan yeterli miktarda delil mevcuttur.” (Garstang, FBHJJ, 9)10. Ocak 2007: 9:31 #28038AnonimPasif2D. Esav’in SoyuNuzi tabletlerinden bir tanesinde, bir koruluktan olusan miras hakkini, üç kuzukarsiliginda erkek kardesi Kurpazah’a devreden, Tupkitilla ismindeki bir adaminkaydi geçmektedir. Esav’da kendi ilk ogulluk hakkini, arzuladigi kizil mercimekçorbasindan içmek için benzer bir sistemle devretmistir.– JOSEPH FREE10. Ocak 2007: 9:31 #28039AnonimPasif3E. Çalinan Ilâhlar Bölümü (Yaratilis 31)Yaratilis kitabinin son ayetlerinde Yusuf’un nasil, “Tanri kesinlikle size yardim edecek; siziIbrahim'e, Ishak'a, Yakup'a ant içerek, söz verdigi topraklara götürecek ve o zamankemiklerimi buradan götürürsünüz” diye akrabalarina ant içirdigini, arkasindan da Yesu24:32’de, Israilliler, Misir'dan çikarken Yusuf'un kemiklerini de yanlarinda getirdigini vebunlari Yakup'un Sekem'deki tarlasina gömdüklerini okumaktayiz. Yüzyillardir Sekem’deYusuf’un mezari olarak bilinen mezar durmaktadir. Birkaç sene önce bu mezar açilmis veiçerisinde Misirlilarin usulüne göre mumyalanmis bir beden, Misir yetkililerin sahip oldugucinsten bir kiliç ve diger esyalar bulunmustur. (Elder, PID, 54)10. Ocak 2007: 9:32 #28040AnonimPasif6D. Atalar Hakkinda-Arkeolojik Deliller Hakkinda KararEn iyi korunmus olan mektuplar, Hosaya (Kutsal Kitap’tan güzel bir isim: Neh. 12:32; Yer.42:1; 43:2) tarafindan yazilmistir; anlasildigi kadariyla ikinci derecede bir ordu subayi olan bukisi, Lakis’e çok uzakta olmayan bir gözlem noktasindan ya da ileri karakoldan, Lakis’dekikomutani Yaos’a mektuplari göndermistir. Bu mektuplarin hepsinin, birkaç gün ya da haftaiçerisinde oldugu kanaati ise, üzerlerine yazildiklari çömleklerin ayni sekil ve tarihli testilereait olmalari ve hatta bes tanesinin birbiri ile birlestirildiginde ayni kaptan çikmis olduklariningörülmesidir. Ikisi hariç tüm mektup larin, nöbet odasinda bulunmus olmasi, bu mektuplarinYaos tarafindan Hosaya’dan geldikten sonra orada saklandigini ortaya koymaktadir. (Haupert,LFFJ, 30, 31)10. Ocak 2007: 9:33 #28041AnonimPasif2D. Yazilim Gününün Belirlenmesi ve Tarihi DurumDaha rahat bir anlasimin saglanmasi için, mektuplar numaralandirilmistir. Haupert bizlere,Mektup II ile Mektup VI’yi kapsayan bölüm ile ilgili su genel bilgiyi sunmustur: “Bu mektupgrubu, bastan sona kadar incelendiginde (Mektup II-VI), Hosaya’nin kendisine yöneltilensuçlamalar çok açik olmasa da, üstüne karsi devamli olarak kendini savunmakta oldugugörülmektedir. Her ne kadar bu kisinin Yeremya’nin, Babilliler'e karsi savasmak yerine,boyun egmeyi ileten mesajindan etkilendigini söylemek istesek de, bu konuda kesin olarakemin degiliz.” (Haupert, LFFJ, 31)Arkasindan bu mektuplarin bazilarini söyle ele almistir:10. Ocak 2007: 9:33 #28042AnonimPasif1E. Mektup I“The Bible After Twenty Years of
Archaeology.”10. Ocak 2007: 9:34 #28043AnonimPasif3A. ESKI ANTLASMA’NIN YENI ANTLASMA TARAFINDAN ONAYLANMASIYeni Antlasma yazarlari da ayni sekilde , Tevrat ya da “Yasa” kitabinin Musatarafindan yazildigina inanmaktadirlar :Havariler, “Musa’nin Yasa’yi yazdigina” inaniyorlardi. (Markos 12:19)Yuhanna, “Kutsal Yasa Musa a raciligiyla verildi” diye yazmistir. (Yuhanna 1:17)Pavlus, Pentateuch metninden bahsederken “Musa… yaziyor” iddiasindabulunmustur. (Rom. 10:5)Bu iddiayi içeren diger ayetler:Luka 2:22; 20:28Yuhanna 1:45, 8:5; 9:29Elçilerin isleri 3:22; 6:14; 13:39; 15:1, 21; 26:22; 28:231. Korintliler 9:92. Korintliler 3:15Ibraniler 9:19Esinleme 15:3Geisler ve Nix, Eski Antlasma olaylarina , Yeni Antlasma’nin yaptigi aktarimlarin çokElimizdeki delilleri inceledikten sonra, benim derin kanaatime göre, ellerimdekiKutsal Kitap’tir (Eski ve Yeni Antlasma, beraber olarak) ve sonuç olarak bu Tanri’ninSöz’üdür. -
YazarYazılar
- ‘Kutsal Kitap ın Eşsizliği’ konusu yeni yanıtlara kapalı.