Kutsal Kitap ın Eşsizliği

  • Bu konu 1 izleyen ve 57 yanıt içeriyor.
15 yazı görüntüleniyor - 16 ile 30 arası (toplam 58)
  • Yazar
    Yazılar
  • #28001
    Anonim
    Pasif

    2C. Yeni Antlasma Kanonu Kitaplari

    1D. Kitaplarin Korunmalarinin Sebepleri

    1E. Peygamberlik Sözleriydiler

    F.F. Bruce’un ifadesine göre: “En sonunda bir Kilise Konseyi – Hippo Kilise Meclisi M.S.

    393 – Yeni Antlasma’nin yirmi yedi kitabinin listesini beyan etti. Konseyin bu eyleminin

    amaci, daha önce sahip olmadiklari bir yetkiyi kazanmak degil; yalin bir sekilde daha önce

    belirlenmis olan kanonu kayitlara geçirmekti (Hippo Kilise Meclisi’nin vardigi resmi karar

    dört sene sonra, Kartaca Kilise Meclisi tarafindan tekrar beyan edilmistir).” (Bruce, BP, 113)

    O günden günümüze kadar, Yeni Antlasma’nin kabul edilmis yirmi yedi kitabi ne

    Katolik, ne Protestan ne de Ortodoks Kilisesi tarafindan ciddi bir itirazla karsilasmistir

    #28002
    Anonim
    Pasif

    3D. Siniflandirilmis Kanon

    Zebur, Özdeyisler, Eyüp (Siirsel kitaplar)

    Ezgiler ezgisi, Rut, Agitlar, Ester, Derlemeci (Bes tomar

    (Megilloth))

    Daniel, Ezra, Nehemya, Tarihler (Tarihi Kitaplar)

    #28003
    Anonim
    Pasif

    3C. Isa’nin Eski Antlasma Kanonu’na Tanikligi

    1D. Luka 24:44:

    .

    #28004
    Anonim
    Pasif

    1E’dan

    gelmektedir. M.S. 4. asirda Eusebius Hieronymus, apokrafi terimini bu kitap grubu için ilk

    kullanan kisi olmustur. Apokrafi Kitaplari, Roma Katolik Kilisesi tarafindan Eski

    Antlasma’ya dahil edilen, ancak Protestanlar tarafindan Kutsal Yazilar Kanonu’na eklenmesi

    reddedilen kitaplardir.

    #28005
    Anonim
    Pasif

    1D. Neden Kanon Disi?

    (M.Ö. 1. yüzyil), Birinci Maccabees kadar önemli sonuçlar

    dogurmamasina ragmen, paralel bilgiler sunmaktadir. Bu kitapta, Yahuda Maccabeus’un

    zaferleri islenmistir. Birinci Maccabees’den daha efsanevi bir anlatima sahiptir. (Earle,

    HWGOB, 37-41)

    #28006
    Anonim
    Pasif

    3D. Apokrafi Kitaplarinin Hariç Tutulmalarina Dair Tarihi Tanikliklar

    (Kutsal Kitap Tefsirinin Temelleri) eserini yazmak

    için arastirma yapmaya baslayan David Dockery, Kenneth Matthews ve Robert Sloan elde

    ettikleri deliler isiginda, Kutsal Kitap Kanonu konusunda sunlari söylemislerdir: “Tanrisi’nin

    ilâhi takdirine ve islerine güvenen; O’nun Sözü’nün Kanonu’nun olusumunun arkasindaki

    Tanrisal dogayi idrak eden bir Hrist iyan, elimizdeki Kutsal Kitap’in güvenilirligi konusunda

    huzursuz olamaz.” (Dockery, FBI, 77, 78)

    #28007
    Anonim
    Pasif

    Giris: Eski Yazilarin Güvenilirligini Sinama Testleri

    Yeni Antlasma’nin Güvenilirligini Sinamak Için Yapilan Bibliyografik Test

    El Yazmalarinin Adedi Ve Orijinale Yakinliklari

    Çesitli Versiyonlar Tarafindan Desteklenen El Yazmalarinin Dogrulugu

    Lectionaries (kilisedeki egitim kitaplari) Tarafindan Desteklenen El Yazmalarinin

    Dogrulugu

    Eski Kilise Babalari Tarafindan Desteklenen El Yazmalarinin Dogrulugu

    Yeni Antlasma’nin Güvenilirligini Sinamak Için Yapilan Dahili Kanit Testi

    Süphenin Getirdigi Kazançlar

    Iddia Edilen Çeliskiler Metinde Yer Almamakta midir?

    Yazar, Temel Kaynaklardan Faydalanmis midir?

    Yeni Antlasma’nin Güvenilirligini Sinamak Için Yapilan Harici Kanit Testi

    Kutsal Kitap Disindaki Eski Hristiyan Yazarlarin Destekleyici Tanikliklari

    Yeni Antlasma Tarihinin, Geçmis Hristiyan Olmayan Kaynaklardan Kanitlanmasi

    Taslar Bize Sesleniyor: Arkeolojiden Gelen Deliller

    Sonuç

    #28008
    Anonim
    Pasif

    GIRIS: ESKI YAZILARIN GÜVENILIRLIGINI SINAMA TESTLERI

    , (ed.) J. Phillip Hyatt, Abingdon Basimi,

    #28009
    Anonim
    Pasif
    El yazmasi kopyalarin katiksiz adedinin önemini abartmak mümkün degildir. Eski

    çaglardan kalma diger belgelerde oldugu gibi, Kutsal Kitap’in ilk yazilan ve tamamen saglam

    orijinali, bildigimiz kadari ile mevcut degildir. Ancak, el yazmasi kopyalarin bollugu eksiksiz

    bir kesinlikte, orijinali olusturmayi mümkün kilmaktadir. ( Geisler, GIB, 386)

    John Warwick Montgomery sunlari söylemistir: “Yeni Antlasma’nin kitaplarinin,

    sonuç olarak ortaya çikan metni konusunda süpheci olmak demek, bütün klâsik edebi

    eserlerin kabul edilemez bir duruma düsmesi demektir, çünkü eski çaglardan kalan belgelerin

    hiçbiri, Yeni Antlasma kadar iyi bir kaynakça ile desteklenmemistir.” (Montgomery, HC, 29)

    Britanya Müzesinin yöneticiligini ve kütüphane müdürlügünü yapmis olan ve

    MSS’ler hakkinda beyânatta bulunma konusunda otorite sahibi olarak, essiz Sir Frederic G.

    Kenyon, söyle bir yorumda bulunmustur:

    Adet kiyaslamalarini da göz önüne alirsak, Yeni Antlasma el yazma lari, klâsik yazarlarin

    eserlerinden farklidir… Hiçbir eski yazi, yazinin kaleme alindigi tarih ile, elimizde mevcut

    olan en eski tarihli kopya arasindaki zaman dilimi durumu konusunda, Yeni Antlasma’nin

    sahip oldugu kisaliga sahip degildir. Yeni Antlasma’nin kitaplari, birinci yüzyilin ilk

    yarisinda yazilmistir; elimizdeki en eski orijinal el yazmalari (küçük ve önemsiz parçalar

    hariç), dördüncü yüzyildan kalmadir (baska bir deyisle 250 – 300 yil sonrasindan). Bu hatiri

    sayilir zaman araligi, önemli klâsik yazarlari, en eski el yazmalarindan ayiran zaman dilimi

    ile kiyaslandigi zaman neredeyse hiçbir seydir. Elimizdeki en saglam el yazmasi kopya , sairin

    ölümünden 1400 yil sonra yazilmis olmasina ragmen, Sofokles’in yedi oyununun kesin ve

    eksiksiz bir yazili metnini olusturmak için , gerekli tüm parçalarina sahip oldugumuza

    inaniyoruz. (Kenyon, HTCNT, 4)

    adli eserinde, mukayeseyi su ikna edici

    cümlelerle sergilemektedir:

    Bazi eski çag yazarlarinin eserle ri, bizlere mümkün olan en ince bag ile ulasabilmistir.

    Örnegin, Velleius Paterculus’un, Kisaltilmis Roma Tarihi adli eseri, günümüze sadece tek bir

    el yazmasi kopya sayesinde ulasabilmistir, bu kopyadan editio princeps üretilmistir ve bu tek

    el yazmasi kopyasi on yedinci yüzyilda, Beatrus Rhenaus tarafindan Amerbach’da

    çogaltildiktan sonra ortadan kaybolmustur. Meshur tarihçi Takitus’un bile Annals (tarihsel

    olaylar) adli eserinin, sadece ilk alti kitap için konusursak, dokuzuncu yüzyildan kalma tek

    bir adet el yazmasi kopyasi seklinde mevcuttur. Eski bir Hristiyan metni olup, editörlerin

    genellikle Elçisel Babalarin külliyatina dahil ettikleri, Epistle to Diognetus (Diognetyus’a

    Mektup) adli eserin bilinen tek el yazmasi kopyasi, 1870 yilinda Strazburg’daki kent

    kütüphanesinde çikan bir yanginda yol olmustur. Bu örnekler ile zitlik sergileyen Yeni

    Antlasma’nin metinsel elestirisi, mevcut olan materyallerin zenginligi altinda utanca

    bogulmaktadir. (Metzger, TNT, 34)

    F. F. Bruce söyle bir cümlede fikirlerin i beyan etmistir: “Dünyada, Yeni Antlasma’nin

    metinsel kanitlarinin zenginliginden dolayi yasadigi hazzi tadabilen baska bir eski edebi eser

    mevcut degildir.” (Bruce, BP, 178)

    #28010
    Anonim
    Pasif
    Yaklasik 5.700 adet Yeni Antlasma, Yunanca el yazmasi ile kiyaslandigi zaman,

    diger eski metinlerin el yazma si kopyasi bakimindan içinde olduklari

    yoksullugu ortaya koymaktadir. (Geisler, GIB, 408)

    Ravi Zacharias’in su yorumu neden yaptigina sasmamak gerek: “Gerçek kosullar

    altinda, Yeni Antlasma ; yüksek metin adedi, olaylar ve metin arasindaki zaman dilimi ve

    kendisini destekleyen ya da inkâr eden metinlerin bollugu açisindan, kolaylikla en iyi

    kanitlara sahip kitap unvanini kazanmaktadir. Eski el yazmalarina dayandirilan bir

    ispatlamada , bu tip bir metinsel mevcudiyetin ve güvenilirligin bir esi daha mevcut degildir.”

    (Zacharias, CMLWG, 162)

    (M.S. 500ler) : Pavlus’un mektuplarini içerir. Bilingual bir

    MS’dir.

    #28011
    Anonim
    Pasif

    3B. Çesitli Versiyonlar Tarafindan Desteklenen El Yazmalarinin Dogrulugu

    BRUCE METZGER

    #28012
    Anonim
    Pasif
    5B. Eski Kilise Babalari Tarafindan Desteklenen El Yazmalarinin Dogrulugu

    Bu test için, John Warwick Montgomery, metin tenkitçiler inin hâlâ Aristo’nun “süphenin

    getirecegi kazançlar metine atfedilmelidir, elestirmen için bir kibir kaynagi olmamalidir”

    seklindeki meshur söylemini takip ettiklerini yazmistir. (Montgomery, EA, 29)

    Bu yüzden, “bir kisi, metnin iddialarini analiz edici bir üslû pla ele almali; yazar,

    çeliskiler ve kabul edilmis bilgi hatalari ile kendisini diskalifiye edene kadar metni hileli veya

    hatali olarak kabul etmemelidir.” (Montgomery, EA, 29)

    Horn, su sözleriyle bu ifadeyi desteklemektedir:

    Bir doktrine karsi, saglam bir tez kategorisine dahil etmeden önce, karsilastiginiz bir

    “sorunun” ne gibi özellikler barindirmasi gerektigi üzerinde biraz düsünün. Kesin olan bir sey

    varsa, o da sadece çeliskili gibi gözükmekten çok daha fazlasina gereksinim oldugudur. Ilk

    olarak parçayi, kullanilan kelimeler ya da rakamlar dogrultusunda, düzgün bir sekilde

    anladigimizdan emin olmaliyiz. Ikinci olarak, bu konudaki mevcut olan tüm bilgiye sahip

    olmaliyiz. Üçüncü olarak, gelisen bilim, metinsel inceleme ve arkeoloji gibi unsurlarin, bu

    metine daha fazla isik tutamayacagi bir statüye sahip olmaliyiz.

    Metinsel sorunlar, karsi fikirler bina etmezler. Çözümlenmemis problemler, hata

    olmak zorunda degildirler. Bunlari bilmek, sorunlarin kapladigi alani daraltmaz, ancak

    sorunlara bakis perspektifimizi genisletir. Sorunlar bogusmak içindir, problemler ise bizleri

    daha açik ve kesin bakis açilari aramaya iter; ancak bir konuda kesin ve son bir anlayisa

    ulasana kadar “iste ispatlanmis bir hata, kusursuz bir Kutsal Kitap kavramina karsi

    sorgulanamaz bir itiraz” seklinde bir itham yapma hakkimiz yoktur. 20. yüzyilin basindan

    bugüne , sayisiz “itirazlarin” çözüme kavustugu herkes tarafindan bilinen bir gerçektir. (Horn,

    BTSI, 86, 87)

    [/b]

    #28013
    Anonim
    Pasif
    Joseph Anhus, (vefat M.S. 258) , Kartaca Piskoposuydu. Eski Antlasma’dan yaklasik 740,

    Yeni Antlasma’dan ise 1.030 alinti yapmistir.

    Bütün bu tarihsel delillerin karsisinda, Geisler ve Nix su sonuca varmislardir:

    “Vardigimiz noktada çika rtilan kisa bir envanter, Iznik Konseyinden önce (M.S. 325), Yeni

    Antlasma’dan yapilan tam 32.000 alintiyi ortaya çikarmaktadir. Bu 32.000 alinti rakami hem

    tam bir rakam degildir hem de dördüncü yüzyil yazarlarini içermemektedir. Bu rakama

    sadece bir yaza r eklesek bile, örnegin Iznik konseyinden önce eserlerini yayinlamaya

    baslayan ve konsey zamani ile ayni dönemde çalismalarina devam etmis olan Yusibus; Yeni

    Antlasma’dan yapilan alinti rakami 36.000 adedi geçmektedir.” (Geisler, GIB, 353, 354)

    Yukaridaki isimlere ayrica Augustin, Amabiyus, Laitantiyus, Chrysostom, Eusebius

    Hieronymus, Gaiyus Romanyus, Athanasiyus, Milan’li Ambros, Iskenderiyeli Cyril, Suriyeli

    Efraim, Poitier’li Hilary, Nyssa’li Gregory ve diger yazarlari da ekleyebilirsiniz.

    Yeni Antlasma’dan Patriksel alintilar hakkinda kitap yazan Leo Jaganay söyle

    yazmistir: “Dekan Burgon’un öldükten sonra bizlere biraktigi, yayinlanmamis önemli

    ciltlerinin arasinda, eski kilise Babalarinin Yeni Antlasma’dan yaptiklari alintilarin indeksinin

    verildigi, 86.489 alintiyi kapsayan ve British Müzesinde bulunan, on alti kalin ciltli eseridir.”

    (Jaganay, ITCNT, 48)

    #28014
    Anonim
    Pasif

    3A. YENI ANTLASMA’NIN GÜVENILIRLIGINI SINAMAK IÇIN YAPILAN HARICI

    KANIT TESTI

    (c. M.S. 170) Diatessaron’u olusturarak, Kutsal Yazilar’i düzenlemis ve

    “Incil’in ilk dört kitabinin uyumunu” olusturmustur.

    #28015
    Anonim
    Pasif
    2B. Yeni Antlasma Tarihinin, Geçmis Hristiyan Olmayan Kaynaklardan

    Kanitlanmasi

    __________________

15 yazı görüntüleniyor - 16 ile 30 arası (toplam 58)
  • ‘Kutsal Kitap ın Eşsizliği’ konusu yeni yanıtlara kapalı.