100 Soru – 100 Yanıt

  • Bu konu 1 izleyen ve 2 yanıt içeriyor.
3 yazı görüntüleniyor - 1 ile 3 arası (toplam 3)
  • Yazar
    Yazılar
  • #25800
    Anonim
    Pasif

    Tanrı kimdir? Hristiyanlar nasıl bir tanrıya inanıyor?

    Kutsal Kitapta kendisini Mesih’te ve Kutsal Ruh aracılığıyla açıklayan tanrıya inanıyoruz. Bu nedenle Tanrı’yı tanımak isteyen kişi Kutsal Kitaba yönelmelidir. Çünkü bu kitap Tanrı’nın kendi sözüdür. Kutsal Kitabı okuyarak Tanrı’nın doğasına, niteliklerine, etkinliklerine ilişkin gerçekleri öğrenebiliriz.

    Tanrı, kendi içersinde ve kendi başına, varlığında, yücelikte, kutsallıkta, ve mükemmellikte ebedi; her şeye gücü yeten sonsuz, değiştirilemeyen, anlaşılamayan, heryerde var olan, herşeye gücü yeten, herşeyi bilen, en bilge, en kutsal, en adil, en merhametli ve lütufkar, katlanış gösteren, iyilik ve gerçekte bol olan bir Ruhtur.

    Tanrı’nın kendini, bizzat kendi sözleriyle nasıl açıkladığını Kutsal Kitaptan bazı ayetleri okuyarak görelim:

    “Musa şöyle karşılık verdi: ‘İsrailliler`e gidip, `Beni size atalarınızın Tanrısı gönderdi` dersem, `Adı nedir?` diye sorabilirler. O zaman ne diyeyim?” Tanrı, “Ben Ben`im” dedi, “İsrailliler`e de ki, `Beni size Ben Ben`im diyen gönderdi” (Çıkış3:13-14)

    “Ben RAB`bim, değişmem. Siz bunun için yok olmadınız, ey Yakup soyu!” (Malaki 3:6).

    “Tanrınız RAB benim. Kendinizi kutsayın ve kutsal olun. Çünkü ben kutsalım” (Levililer 11:44).

    “Avram doksan dokuz yaşındayken RAB ona görünerek, “Ben Her Şeye Gücü Yeten Tanrı`yım” dedi, “Benim yolumda yürü, kusursuz ol” (Yaratılış 17:1).

    “Musa`nın önünden geçerek, “Ben RAB`bim” dedi, “RAB, acıyan, lütfeden, tez öfkelenmeyen, sevgisi engin ve sadık Tanrı” (Çıkış 34:6).

    #31716
    Anonim
    Pasif

    Hristiyanlar tek Tanrı inancına mı sahipler?

    Hristiyan inancında, diri ve gerçek olan tek bir Tanrı vardır. Kutsal Kitabın Eski Antlaşma bölümünde bu gerçek dile getirilmiştir Dinle, ey İsrail! Tanrımız RAB tek RAB`dir.” (Yasanın Tekrarı 6:4). Tanrı’nın tek olduğunu Yeni Antlaşma bölümü de her fırsatta onaylar “Putlara sunulan kurban etinin yenmesine gelince, biliyoruz ki, “Dünyada put bir hiçtir” ve “Birden fazla Tanrı yoktur”.(1.Korintliler 8:4).

    Tanrı sonsuzluktan beri tektir, ama Tanrısal özyapıda, Baba, Oğul ve Kutsal Ruh olmak üzere üç kişi vardır. Tanrı’nın üç kimliğinin olması ve her kimliğin tümüyle Tanrı olması Tanrı’nın tekliği gerçeğini değiştirmez.

    Bu üçü, özde aynı, güç ve görkemde eşit tek bir gerçek ve ebedi Tanrı’dır (I.Yuhanna 5:7, Matta 3:16-17, 28:19, II.Korintliler 13:14, Yuhanna 10:30). Baba, Oğul ve Kutsal Ruh arasında sıfatlar ya da öz açısından bir fark yoktur. Her üye tümüyle Tanrı’dır ve Tanrı’lığın tüm sıfatlarına sahiptir. “Ben ve Baba biriz.”(Yuh.10:30).

    Baba, Oğul ve Kutsal Ruh kişisel özellikleriyle ve yaratılışla olan ilişkileriyle birbirlerinden farklılık gösterirler. Özdeki eşitlik ve rollerdeki bağımlılık (tabi olma) anlamındadır. Yani Oğul Babaya tabidir. Kutsal Ruh ise Oğul’a ve Baba’ya işlev yönünden tabidir. Baba ve Oğul’dan çıkar. Her üye Tanrı’nın varlığının tüm doluluğunu eksiksiz bir biçimde kendisinde barındırır.

    “Baba” ismi Kutsal Kitap’ta sık sık birde üç olan Tanrı’dan her şeyin yaratıcısı (1.Korintliler 8:6; İbraniler 12:9; Yakup 1:17), İsrail’in Babası (Yasanın Tekrarı 32:6; Yeşaya 63:16) ve İnanlılar’ın Babası olarak söz etmekte kullanılır (Matta 5:45; 6:6,914; Romalılar 8:15). Ancak daha derin bir anlamda Üçlü Birliğin İlk Kişisi’nden O’nun İkinci Kişi’yle ilişkisinden söz eder (Yuhanna 1:14,18:54; 14:12,13). Baba Tanrı’ya özel olarak affedilen işler, kurtarış, yaratış ve sağlama işini planlamasıdır.

    Üçlü Birliğin ikinci kişisine “Oğul ” yada “Tanrı Oğlu ” denir. Ancak bu ismi sadece Baba’nın biricik Oğlu olarak değil (Yuhanna 1:14,18; 3:16,18; Galatyalılar 4:4); aynı zamanda Tanrı’nın seçilmişi Mesih olarak (Matta 8:29; 26:63; Yuhanna 1:49; 11:27) ve Kutsal Ruh’un işi aracılığıyla özel doğumuyla da taşır (Luka 1:32,35). Üçlü Birliğin ikinci kişisi olarak kendisini diğerlerinden ayıran özelliği sonsuzlarca Baba’dan çıkmasıdır (Mezmurlar 2:7; Elçilerin İşleri 13:33; İbraniler 1:5). Baba sonsuz çıkarış aracılığıyla Oğul’un tanrısal varlığın içindeki varlığının nedenidir. O’na özel olarak affedilen işler aracılık işleridir. Yaratılış işinde aracılık etti (Yuhanna 1:3,10; İbraniler 1:2,3) ve kurtarış işinde de aracılık eder (Efesliler 1:3-14).

    Kutsal Ruh, Tanrılığın üç kişisinden biridir. Zeki ve ahlaksal bir varlıktır. Kişi olmanın tüm niteliklerine sahiptir. Kendi yaşamının akışını belirleme yeteneğine sahip mantıklı bir varlıktır. Normal bir kişi gibi konuşur (El.İş.1:16), öğretir (Yuhanna 14:26), kurallar koyar (El.İş. 16:6), emreder (El.İş. 8:29), dua eder (Romalılar 8:26-27). Kendisini Üçlü Birliğin diğer kişilerinden ayıran özellik Baba’dan ve Oğul’dan çıkmasıdır (Yuhanna 15:26; 16;7, Romalılar 6:9; Galatyalılar 4:6). Genelde, yaratılış ve kurtarılışta işleri tamamlamanın O’nun görevi olduğu söylenebilir (Yaratılış 1:3; Eyüp 26:13; Luka 1:35; Yuhanna 3:34; 1.Korintliler 12:4-11; Efesliler 2:22).

    #27907
    Anonim
    Pasif

    Üçlü Birliği anlamakta zorlananlara nasıl bir benzetme ile açıklama getiriyorsunuz?

    Tanrı’nın üç kimlikte ve tek olduğu bir Kutsal Kitap gerçeğidir. Biz insanlar sınırlı ve kısıtlı varlıklar olduğumuzdan bu ruhsal gerçeği anlamakta zorlanabiliriz. Çünkü bu ruhsal gerçek, bir sır ve gizemdir.

    Bir çok hristiyan bu gerçeği anlaşılır kılmak adına bazı fiziksel objeleri kullanarak örneklemelerde bulunurlar. Fakat bu basitçe anlatma arzusu eksik ve kusurlu örneklerle daha da anlatım yetersizliğine neden olmaktadır.

    Üç kimlikli tek tanrı gerçeği bizim kavrayışımızın ötesindedir. Üçlü Birlik, bizim tanık olduğumuz her şeyden ve evrenin tüm unsurlarından farklıdır.

    Üçlü Birlik öğretisini basitleştirmek, anlaşılır kılmak ve gizemlerini açıklamak için eksik ve kusurlu örnekler kullanılmıştır.

    Örneğin suyun üç hali benzetmesi temel bir anlayış düzeyi kazandırabilir fakat derin bir kavrayış için yetersiz ve yanlışlıklarla doludur. Suyun üç halinin (buhar, su ve buz) her birinin farklı özellikleri ve nitelikleri vardır. Su, aynı anda bu hallerin hepsi olamaz. Suyun halleri için “Tek bir su” ifadesi anlamsız olur.

    Çok sık kullanılan benzetme ise, bir adamın farklı rolleriyle (Hem baba, hem oğul hem de koca olma) ilgilidir. Bu benzetme de kusurlu ve eksiktir. Bu adam tek bir kişi olmasına karşın farklı etkinlikleri sadece farklı zamanlarda yürütebilmektedir. Bu adam, her hangi bir kişi için bu rollerden sadece birini oynayabilir. Fakat Tanrı, herkes için aynı anda Baba, Oğul ve Kutsal Ruh’tur. Bu nedenle Üçlü Birlik üyelerinin arasındaki kişisel etkileşime bu benzetmeyi kullanmak yanlıştır.

    Üçlü Birliği bir pastanın dilimleri olarak açıklamak yanlış bir benzetmedir. Pasta, hem dilim, hem farklı katmanlar ve hem de pastayı oluşturan malzemeler olarak görülmektedir. Baba Tanrı’nın, bu pastanın yapılırken kullanıldığı malzemeler olduğu, Oğul Tanrı’nın, dünyaya inen katmanlar olduğu ve Kutsal Ruh Tanrı’nın ise bu pastanın insanlara verilen dilimleri olduğu benzetmesi yapılmaktadır. Ya da üç yapraklı yonca benzetmesi hatalı bir açıklamadır. Her yaprak yoncanın bir parçasıdır ve her biri yaprağın bütününü temsil etmez. Fakat Üçlü Birliğin üyelerinin her biri Tanrı’nın ayrı ayrı parçası değildir. Her üye tümüyle Tanrı’dır.

    Ayrıca benzetme olarak verilen tüm geometrik şekillerde son derece hatalı ve eksiktir.

    Kutsal Kitap, Üçlü Birliği açıklamak için herhangi bir benzetme kullanmamıştır. Bizlerde bu tip benzetmelerden kaçınmalıyız. Kutsal Kitap bir benzetme kullanmak yerine bu üç kimkiliğin karakter yapılarının çeşitli yönlerini gösterirken doğadan ve yaşamdan birçok benzetmeler kullanmıştır: Kaya (Yaratılış 49:24), çoban (İbranililer 13:20), ışık(1.Yunanna 1:5).

    Aslında dikkatimizi Üçlü Birliği benzetmeler yardımıyla anlayıp anlayamayacağımıza değil; Kutsal Kitapta Baba, Oğul ve Kutsal Ruh hakkında ve bunların birbirleriyle ilişkisi hakkında söylediklerine inanıp inanmadığımıza vermeliyiz.

3 yazı görüntüleniyor - 1 ile 3 arası (toplam 3)
  • ‘100 Soru – 100 Yanıt’ konusu yeni yanıtlara kapalı.