İsa Tanrı’nın Biricik Oğluydu
- Bu konu 1 izleyen ve 0 yanıt içeriyor.
-
YazarYazılar
-
11. Ekim 2006: 9:38 #23823EvangelistAnahtar yönetici
Bazıları Yuhanna 3:16'daki “biricik Oğul” terimiyle (bkz 1:14, 18; 3:18) İsa'nın yaratılanlardan birisi olduğunu iddia edip, O'nun tanrısallığını reddederler “Biricik Oğul” terimi, İsa'nın yaratılmış olduğu anlamına gelmez. Yuhanna'nın kullanmış olduğu “biricik” Oğul kelimesi “eşsiz, benzersiz, bereketlenmiş olan ” 2 anlamında kullanılmıştır. C.S. Lewis “biricik Oğul” kelimesini şöyle tanımlıyor:
İman bildirilerinden birisi, Mesih'in Tanrı'nın yaratılmamış olan biricik Oğlu olduğunu ve bütün evrenin yaratılışından önce Tanrı'da varolduğunu belirtir. Mesih'in yeryüzüne beden alıp gelmesi, bir bakirenin oğlu olduğu anlamına gelmez. Şu anda üzerinde durduğumuz konu, zaman ve mekânın yaradılışından önceki durumdur. “Tüm evrenin yaradılışından önce Mesih'in varolduğu” ne demektir?
Oğul'un beden alıp yeryüzünde yaşaması ve Tanrı'ya Baba demesi, Tanrı'yla İsa arasında Baba-Oğul ilişkisi olduğunu gösterir. Eğer bir kişinin babasıysanız, o kişi sizin benzerinizdir. Bir insandan doğan bebek insandır, bir arıdan doğan arı, arıdır ve bir kuştan doğan kuş, kuştur. Fakat bir şey yarattığınızda kendinizden farklı birşey yaratırsınız. Kuş, kendisi için yuva yapar, arı kovan yapar, insan kendisi için ev yapar, hatta kendi benzeyişinde heykel bile yapabilir. Eğer iyi bir ustaysa, heykeli tamamen kendisine benzetebilir. Fakat tabii ki bu heykel gerçek bir insan olamaz. Sadece insana benzeyen bir taş veya bronzdur. Nefes alıp düşünemez. İçinde yaşam yoktur.
Bu konuyu açıklığa kavuşturduğumuza göre, şimdi başka bir konuya geçebiliriz. İnsandan doğan nasıl insansa, Tanrı'dan doğan da Tanrı'dır. Tanrı'nın yarattıkları, Tanrı değildir. Aynı şekilde insanın yarattığı da insan değildir. Bu nedenle, insanlar Mesih'in Tanrı Oğlu olması türünden oğullar değildirler. Bazı yönlerden Tanrı gibi olmalarına rağmen, Tanrı değildirler. İnsanlar daha çok, Tanrı'nın heykelleri veya resimleri gibidirler.
Bir insan heykeli insan şeklindedir fakat içinde yaşam yoktur. Aynı şekilde, insan bir anlamda Tanrı 'şeklinde' veya benzeyişinde olmasına rağmen, Tanrı'daki yaşam türüne sahip değildir. Öncelikle ilk noktaya (İnsanın Tanrı'ya benzeyişine) bakalım. Tanrı'nın yaratmış olduğu herşey, bir anlamda Tanrı'nın benzeyişindedir. Evrenin büyüklüğü O'nun gibidir. Evrenin büyüklüğünün Tanrı'ya benzemesi, evrenin yüceliğinin Tanrı'nın yüceliğine eş olduğu anlamına gelmez, fakat ruhsal olmayan terimlerle, Tanrı'nın yüceliğinin sembolü veya tercümesidir. Madde, enerji sahibi olmakla Tanrı gibidir. Tabii ki fiziksel enerji Tanrı'nın gücünden farklı bir enerjidir. Yeşil dünya da O'nun gibidir çünkü içlerinde yaşam vardır ve Tanrı 'yaşayan Tanrı'dır.' Fakat biyolojik anlamdaki bu yaşam, Tanrı'da olan yaşamın sadece bir simgesi veya gölgesidir. Hayvanlara geldiğimizde, farklı bir çeşidini görürüz. Örneğin böceklerin yoğun aktiviteleri ve verimlilikleri, Tanrı'nın sürekli aktivitesinin ve yaratıcılığının sembolüdür. Memelilerde içgüdüsel şefkakin başlangıçlarını görüyoruz. Bu içgüdü, Tanrı'da varolan sevgiyle aynı değildir, fakat Tanrı sevgisi gibidir. Bir manzara resmi nasıl manzaranın kendisi değilse, bu durum da aynıdır. Hayvanların en üstünü olan insana geldiğimizde, Tanrı'nın bildiğimiz en iyi temsilcisini görürüz. (Diğer dünyalarda insandan daha çok Tanrı benzeyişinde olan yaratıklar olabilir, fakat onlar hakkında bilgi sahibi değiliz). İnsan sadece yaşamakla kalmaz, fakat aynı zamanda sever ve akıl yürütür. Biyolojik yaşam, insanda, bilinen en yüksek seviyesine ulaşır. 3
İbrahim'in iki oğlu olmasına rağmen, (İshak ve İsmail) İbraniler 11:17'de İshak, İbrahim'in “biricik oğlu” olarak geçer. İbraniler kitabının yazarı “biricik oğul” kelimesini “eşsiz, benzersiz ve bereketli olan” anlamında kullanır. Aynı anlam, Yuhanna 3:16'da bahsedilen İsa için de geçerlidir (Buradaki tek fark Tanrı'nın bir, İbrahim'in ise iki oğlunun olmasıdır).
Biricik Oğul kelimesi “Monogenes” teriminden gelir. Bu terim iki kelimeden oluşmaktadır. “Monos” kelimesi “tek, yalın, sade, yalnız, bir ” anlamlarına gelir. “Genes” kelimesi ise “tohum, ırk, tür, v.b.” anlamlarına gelir. Birleşik bir kelimedir ve “eşsiz tür” anlamında kullanılır.
Rab İsa, sana iman ediyorum. Beni korkutan herhangi bir şeyin beni ezmeyip,
sana itaat etmeme engel olmaması için, imanımda beni destekle! Kilisene eşlik et,
kilisenle beraber kal, çobanların ve müminlerin imanını güçlendir.
Senin yardımınla kutsal Adını, duymak istemeyenlere bile duyuracağız! -
YazarYazılar
- Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.